RELACJE

Czy Polska powinna przyjąć uchodźców? Debata klasy III B
Czy Polska powinna przyjąć uchodźców? Debata klasy III B

Takie debaty są najlepsze! Podczas lekcji języka polskiego w klasie III B nawiązała się spontaniczna dyskusja na temat uchodźców. 

Takie debaty są najlepsze! Podczas lekcji języka polskiego w klasie III B nawiązała się spontaniczna dyskusja na temat uchodźców. 

Opis

Omawiając ponadczasowość i uniwersalność "Antygony", uczniowie doszli do wniosku, iż przykładem uniwersalności  w dziele Sofoklesa jest tragizm bohatera. Przykładem takiego tragizmu w dzisiejszych czasach jest sytuacja uchodźców, którzy stają przed ciężkim wyborem: opuścić kraj i rozpocząć tułaczkę do Europy czy zostać w ogarniętym wojną państwie narażając się na śmierć?

Uczniowie klasy III B, mimo że nie przygotowywali się wcześniej do debaty, byli w stanie prowadzić merytoryczną dyskusje. Wykazali się oni dobrą znajomością tematu, potrafili dobrze argumentować swoje racje, znajdowali celne kontrargumenty dla postaw, z którymi się nie zgadzali.

W trakcie debaty najczęściej pojawiającym się problem była nienawiść, która sączy się z wielu wypowiedzi ludzi, m.in na forach internetowych. Uczniowie zauważyli, że media z problemu emigrantów robią sobie "pożywkę", żerując na tym, że temat ten jest bardzo kontrowersyjny i budzi wiele emocji. Uczestnicy dyskusji wskazali, że wielu z nas myśli tylko o tym, jak to ci Syryjczycy są groźni i postrzega ich jako tych, którzy jedynie czekają na okazję, by wysadzić nas w powietrze.  

Uczniowie przyznali również, że nie mieliby nic przeciwko temu, aby w ich mieście zamieszkali uchodźcy. Stwierdzili, że najważniejsza jest w takim wypadku tolerancja dla emigrantów i pozwolenie im na przystosowanie się do nowych warunków. W tym momencie debaty wskazano na fakt, że burmistrz Wadowic, dr Mateusz Klinowski, zadeklarował chęć przyjęcia jednej syryjskiej rodziny. Uczniowie uznali ten pomysł za słuszny, wskazując jednocześnie na to, czy nie lepiej było by przyjąć dwie rodziny, tak, aby mogły wspólnie spędzać czas i powoli asymilować się z lokalną społecznością. Mówili też, że byłoby im po prostu raźniej.

Podsumowując debatę uznano, że w stosunku do emigrantów nie może być tyle nienawiści. Trzeba zrozumieć ich sytuację  i spróbować im pomóc. Pomoc ta powinna być okazywana przede wszystkim przez tolerancję.

Galeria zdjęć

Informacja zwrotna

Łał, brawo! 

To świetnie, że udało Wam się przeprowadzić debatę i wychodząc ze znanego przykładu Antygony przejść do bieżącego problemu. Przeciwstawienie tolerancji nienawiści to bardzo ważny i pozytywny sygnał ze strony uczniów Waszej szkoły. Dobrze, że udało Wam się także porozmawiać o konkretnych rozwiązaniach. Gratulujemy Wam serdeczenie!

 

 

Komentarze