AKTUALNOŚCI

Wybory samorządowe 2018 - scenariusze zajęć

  • Autor: Młodzi Głosują
  • Dodano: 06.09.2018

Przed wyborami samorządowymi 2018 zachęcamy do przeprowadzenia zajęć o kompetencjach władz samorządowych i znaczeniu udziału w wyborach dla kondycji demokracji. Przygotowaliśmy zestaw scenariuszy i materiałów edukacyjnych, które pomogą podjąć z uczniami i uczennicami dyskusję na temat wyborów!

Młodzi głosują 2018
Młodzi głosują 2018

Przed wyborami samorządowymi 2018 zachęcamy do przeprowadzenia zajęć o kompetencjach władz samorządowych i znaczeniu udziału w wyborach dla kondycji demokracji. Przygotowaliśmy zestaw scenariuszy i materiałów edukacyjnych, które pomogą podjąć z uczniami i uczennicami dyskusję na temat wyborów!

Centrum Edukacji Obywatelskiej nie organizuje młodzieżowych wyborów samorządowych w ramach programu "Młodzi głosują". 

Zachęcamy jednak do podejmowania innych działań edukacyjnych przed wyborami samorządowymi!

W okresie kampanii wyborczej warto porozmawiać z uczniami i uczennicami o kompetencjach organu wybieralnego (władz gminnych/powiatowych/wojewódzkich), kryteriach wyboru kandydatów i kandydatek na wójta/burmistrza/prezydenta oraz o znaczeniu udziału w wyborach dla kondycji demokratycznego kraju.

CEO przygotowało zestaw 4 scenariuszy zajęć z zakresu edukacji wyborczej:

  • Scenariusz zajęć 1: Kompetencje i zadania samorządu lokalnego

Podczas zajęć uczniowie i uczennice dowiadują się, czym zajmuje się samorząd gminny/powiatowy/wojewódzki oraz w jaki sposób władze samorządowe wpływają na codzienne życie swoich mieszkańców.

>>plik .PDF

>>plik .DOC

  • Scenariusz zajęć 2: Świadomy wybór

Podczas zajęć uczniowie i uczennice analizują różne ulotki, hasła i spoty wyborcze kandydatów oraz określają, jakie kryteria i jakie kwestie wyborcy powinni wziąć pod uwagę przed podjęciem decyzji, na kogo zagłosują.

>>plik .PDF

>>plik .DOC

  • Scenariusz zajęć 3: Czy warto głosować? 

Podczas zajęć uczniowie i uczennice zastanawiają się nad skutkami niskiej frekwencji dla kondycji demokracji, określają, czym skutkuje absencja wyborcza pewnej części wyborców oraz zastanawiają się, jak zachęcać dorosłych mieszkańców swojej miejscowości do uczestnictwa w wyborach.

>>plik .PDF

>>plik .DOC

  • Scenariusz zajęć 4: Czy udział w wyborach powinien być obowiązkowy? 

Podczas zajęć uczniowie i uczennice poznają argumenty za i przeciw wprowadzeniu przymusu wyborczego (obowiązku głosowania) w wyborach powszechnych oraz podejmują dyskusję na ten temat.

>>plik .PDF

>>plik .DOC

 

Zapraszamy także do przeprowadzenia z młodzieżą niezależnej kampanii profrekwencyjnej, podczas której młodzi ludzie będą zachęcać dorosłych mieszkańców swoich miejscowości do udziału w wyborach samorządowych.

  • Przewodnik, jak zorganizować akcję profrekwencyjną

W przewodniku wyjaśniamy, dlaczego warto prowadzić akcje profrekwencyjne oraz opisujemy, jak - krok po kroku - zaplanować i przeprowadzić działania zachęcające dorosłych mieszkańców swojej miejscowości do udziału w wyborach.

>>plik .PDF


Po przeprowadzonych zajęciach podzielcie się z nami swoją opinią na temat materiałów edukacyjnych i relacjami z prowadzonych zajęć - prosimy pisać na adres: mlodzi@ceo.org.pl


Scenariusze zajęć z zakresu edukacji wyborczej powstały na bazie materiałów, ćwiczeń i tekstów źródłowych autorstwa Tomasza Merty, Alicji Pacewicz i Jacka Królikowskiego, publikowanych w podręczniku do wiedzy o społeczeństwie „Kształcenie obywatelskie w szkole samorządowej” (KOSS) wydanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Wydawnictwo Civitas. 

W roku szkolnym 2018/19 polecamy nasz zaktualizowany podręcznik dla klas ósmych „KOSS. Wiedza o społeczeństwie w szkole podstawowej” (nr dopuszczenia 929/2018). Poprzez opisane w nim projekty uczniowskie, ćwiczenia i materiały do samodzielnej pracy promujemy aktywność obywatelską wśród młodych ludzi – więcej na temat podręcznika KOSS >>